Dobrodošli, Gost. Molimo, prijavite se ili se registrirajte.
Listopad 25, 2014, 07:55:24
Forum Pomoć Traži Prijava Registracija
Novosti: www.budenje.hr
Forum za razumijevanje hiperaktivnih sanjara i ADHD-a

+  My Community
|-+  Hiperaktivni sanjari i ADHD
| |-+  Članci, zakoni, korisni linkovi
| | |-+  PRILAGOĐENI I INDIVIDUALIZIRANI PROGRAM U ŠKOLI
0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu. « natrag naprijed »
 Str: [1] Ispis
Autor Tema: PRILAGOĐENI I INDIVIDUALIZIRANI PROGRAM U ŠKOLI  (Posjeta: 25259 )
karaka
Novi član
*
Postova: 16


« : Studeni 18, 2008, 11:29:43 »

Prilagođeni program se odnosi na sadržajnu i metodičku prilagodbu dok se individualizirani pristup odnosi samo na metodičku prilagodbu u radu sa učenicima s posebnim potrebama. Što to znači?

Prilagođeni program uključuje prilagodbu sadržaja: sadržaji se prilagođavaju djetetovim mogućnostima pa npr. prilagodba iz matematike može značiti da učenik sa posebnim potrebama  množi samo sa jednoznamenkastim i dvoznamenkastim brojevima, dok vršnjaci (prema nastavnom planu i programu) množe sa peteroznamenkastim brojevima, iz npr. fizike učenik s PP će moći naučiti samo neke od zakonitosti u nastavnoj cjelini i to pojednostavljeno objašnjene i povezane sa konkretnim iskustvom, možda će rješavati samo najjednostavnije zadatke ili uopće neće rješavati zadatke, dok će vršnjaci raditi na kompleksnijim primjerima, formulama, i sl. U hrvatskom se prilagodba može odnositi na drugačiji izbor lektire ili zadatke koji se odnose samo na jedno poglavlje, gramatika će se npr. bazirati na osnovnim pravilima i analizi jednostavne rečenice.... Osim sadržajne prilagodbe, primjenjuju se i prilagodbe u načinima rada i ocjenjivanju, što je identično i za individualizirani pristup.

Prema tome, individualizirani pristup se ne odnosi na sadržajnu prilagodbu već na prilagodbu načina rada i zahtjeva prema učeniku. Literaturu o ovoj temi svaki nastavnik, roditelj ili stručni suradnik može pronaći u tektovima koji su tiskani u nakladi naše udruge (pogledajte na našoj početnoj stranici), pa npr. iz priručnika za učitelje, prema Stančić, i Ivančić 2002, u individualiziranom pristupu i prilagođenom programu prilagođavaju se slijedeći zahtjevi:

1.Zahtjevi s obzirom na samostalnost učenika: stupnjevito pružanje pomoći i podrška pri rješavanju zadataka, rukovanju geometrijskim priborom…

2.Zahtjevi s obzirom na vrijeme rada: predviđanje produljenog vremena za rješavanje zadataka osobito u pisanim provjerama znanja.....

3.Zahtjevi obzirom na način rada: pojedinačno zadavanje zadataka, odabir tipova zadataka po principu lakši-teži-lakši; češće vježbanje i ponavljanje, korištenje  diktafona i kalkulatora.....

4.Zahtjevi s obzirom na provjeravanje: samo usmena provjera ili pružanje mogućnosti da netko drugi čita (učenik s disleksijom); češća provjera znanja u kraćim vremenskim jedinicama i s manjim brojem zadataka ili pitanja u ispitivanju

5.Zahtjevi s obzirom na aktivnost: zajedničko planiranje rada s učenikom, češće promjene aktivnosti; fizičko približavanje učenika izvoru promatranja (konstruiranje, mjerenje…)

Uz to, u prezentaciji nastavnih sadržaja koriste se različiti načini, npr.
Perceptivno prilagođavanje
- primjena ciljanih, jednostavnih, preglednih, interesantnih nastavnih sredstava bez suvišnih detalja (slike, karte, crteži, sheme)
- prilagođavanje tiska (povećani razmaci između riječi, rečenica, redova teksta, uvećanje tiska, sažimanje teksta, isticanje pravila podcrtavanjem, označavanje osnovnog  prostora za čitanje i pisanje),
- primjereno uključivanje u rad (čitanje na početku teksta, na početku odlomaka), upućivanje na korištenje orijentira pri čitanju (praćenje slijeda čitanja prstom, povlačenje crta pri čitanju),
- usmjeravanje na preglednost i čitkost napisanog (razmaci pri pisanju, isticanje pravila, definicija)
 
Individualizacija se odnosi i na drugačiji pristup prema ponašanju učenika koji npr,. ima ADHD, pa, ne može cijeli sat sjediti na mjestu nego se predvide aktivnosti u kojima može ustati, otići u drugi dio razreda, baviti se drugim sadržajima nakon što je završio svoj zadatak (koji je njemu primjeren). Takvog učenika se ne kažnjava negativnim opaskama ili jedinicama  zbog nemogućnosti prepisivanja s ploče zbog problema sa pažnjom, zaboravljanja domaćih zadaća, već se primjenjuju  postupci koji su navedeni u nalazima ili dodatnim materijalima koji se odnose na djecu npr. sa ADHD-om, disleksijom, oštećenjem vida, sluha ili drugim teškoćama.

Da li će se primjeniti prilagođeni program ili individualizirani pristup ovisi o teškoćama djeteta, odnosno njegovim mogućnostima da slijedi redovni nastavni plan i program, a to se utvrđuje dijagnostičim postupcima. Odluku o navedenim oblicima nakon provedene dijagnostike donosi komisija koju čine tim škole i školski liječnik, koji svoju preporuku šalju u gradski ili županijski organ uprave (zavisi gdje živite).
Organ uprave donosi Rješenje o obliku školovanja, koji u ovom slučaju znači primjenu
Čl 4 Pravilnika o školovanju učenika s teškoćama u razvoju, s naznakom da li se radi o prilagođenom programu  ili samo o individualiziranom pristupu.
 
Što se nastavnika tiče, i jedan i drugi pristup zahtijeva dodatnu pripremu, a za prilagođeni program izradu programa za svakog učenika iz svakog predmeta. Za individualizirani pristup učitelj treba predvidjeti i napisatimetode rada.
Ocjenjivanje je također važno pitanje. UČENIKA SE OCJENJUJE U SKLADU SA NJEGOVIM PROGRAMOM I NJEGOVIM PRILAGODBAMA a ocjene su od 1 do 5
Ako je učenik negativno ocijenjen ili pretežno ima ocjene dovoljan treba provjeriti kakav je program i kako se primjenjuje.
Važno je zanti, da svaki učenik obzirom na svoje spoosbnosti i teškoće treba imati SVOJ prilagođeni program ili individualizirani pristup. Postoje metode i preporuke, ali iz njih ili prema njima se odabiru one koje odgovaraju pojedinom djetetu.

Dijagnostika se osim u Klaićevoj bolnici u Zagrebu može raditi i u Specijalnoj bolnici za psihijatriju djece i mladeži u Kukuljevićevoj, u Poliklinici za zaštitu djece grada Zagreba u Gajnicama, u bolnici Rebro, u SUVAGU, u Centru za rehabilitaciju ERF-a.

Na žalost, istina je da se u školama  teže provodi individualizacija, ali velikim dijelom zbog toga što učitelji misle da ti postupci nisu obavezni, ali JESU AKO DIJETE IMA RJEŠENJE. Samo nalaz nije dovoljan. Individualizaciju u radu provode nastavnici, a stručni suradnik, ako nema defektologa tada je to pedagog ili psiholog, MORA  učitelju objasniti (ILI iz preporuka koje najčešće PIŠU U NALAZU ili iz vlastitih izvora), koji su to postupci. U uvodu Novog nastavnog plana i programa za ovu školsku godinu,u poglavlju o učenicima s posebnim potrebama, piše u nakoliko vanrata da su škole dužne, ako nemaju stručnjaka, osigurati stručnu pomoć izvan škole (mogu tražiti pomoć edukacijsko-rehabilitacijskih stručnjaka i u udrugama koje se bave integracijom i u  institucijama koje se bave edukacijom i rehabilitacijom djece s posebnim obrazovnim potrebama). U svakom slučaju je potreban roditeljski napor u ostvarivanju prava vlastitog djeteta na primjereno školovanje, što znači da morate inzistirati da se individualizacija provodi. Preduvjet za uspjeh vašeg djeteta je dobra suradnja sa  školom u kojoj ćete se dogovarati sa učiteljima i stručnim suradnikom koji će se postupci primjenjivati u školi a što će se i na koji način raditi kod kuće.

Individualizirani pristup u nastavi i individualni rad nisu isto.
Individualizirani pristup označava načine rada u nastavi sa djetetom u skladu sa njegovim teškoćama, odnosno sposobnostima (npr. uvećani tisak, bold, veći proredi, i sl. za dijete sa teškoćama vida, pretežno usmeno ispitivanje itd. za dijete sa disleksijom, telerancija rada kraće vrijeme za dijete s ADHD-om i tome slično).
Individualni rad znači rad u dvoje-stručnjak i dijete, i taj oblik rada se primjenjuje i u rehabilitaciji i u savjetovanju, terapiji...............
U školama se prema postojećem zakonu individualizirani pristup primjenjuje nakon što dijete dobije Rješenje za individualizirani pristup u nastavi nakon provedene dijagnostike i odluke nadležne komisije  (Čl. 4 Pravilnika o školovanju učenika sa teškoćama u razvoju)

(IDEM)
Evidentirano
karaka
Novi član
*
Postova: 16


« Odgovor #1 : Studeni 18, 2008, 11:30:22 »

Ocjenjivanje učenika po prilagođenom/individualiziranim programom

Učenici koji  osnovnu školu završe prema prilagođenom programu ili individualiziranom pristupu ŠKOLUJU SE DALJE  U REDOVNOJ SREDNJOJ ŠKOLI, ODNOSNO SREDNJOŠKOLSKOM PROGRAMU ZA KOJI IMAJU NAJBOLJE SPOSOBNOSTI. Važno je u srednjoj školi OBAVEZNO POKAZATI RJEŠENJE I NALAZE KOJE JE VAŠE DIJETE IMALO U OSNOVNOJ ŠKOLI. Ako teškoća postoji a to se skriva,, (na žalost i to se dešava) dijete postaje neuspješno da ne spominjem i teže situacije. U osmom razredu dijete se upućuje na Profesionalnu orijentaciju gdje nakon provedenih testova dobije preporuku za najpogodniju školu. Ako roditelji ili stručnjaci koji duže prate dijete smatraju da rezultat sa Profesionalne orijentacije ne odgovara sposobnostima djeteta mogu još učiniti individualnu procjenu i otići na razgovor u srednju školu za koju smataju da bi za dijete bila pogodna. Učenici koji su završili OŠ prema prilagođenom programu obično upisuju trogodišnje programe (ali nije pravilo, zavisi o razlogu zbog kojeg je dijete imalo prilagodbu) i imaju pravo i dalje prema prilagođenom programu savladavati OBRAZOVNE PREDMETE (hrvatski, povijest, zemljopis...). Stručne naravno ne, to moraju po istim kriterijima kao i vršnjaci. Važno je da učenici koji imaju dokumentaciju mogu dobiti dodatne bodove pri upisu u srednju školu ili se čak direktno upisuju, zavisi od škole, uvjeti uvijek pišu u natječaju za upis. Za učenike koji su u OŠ imali individualizirani pristup također vrijedi upućivanje na Profesionalnu, uvažavanje sposobnosti i osobitosti djeteta. Jako je važno rukovoditi se djetetovim potencijalima i biti svjestan realnih ograničenja (visoka inteligencija nije dovoljna ako dijete ima velike teškoće sa pažnjom, čitanjem i pisanjem npr...). U svakom slučaju, sa školom i daljem treba surađivati i djetetu i dalje osiguravati pomoć u učenju.Ako djeca  upišu školu prema svojim sposobnostima i talentima, obično su u praksi i predmetima struke motivirani i izvrsni.
Evidentirano
karaka
Novi član
*
Postova: 16


« Odgovor #2 : Studeni 18, 2008, 11:43:58 »

http://www.sendspace.com/file/9s0eho
Evidentirano
Bubles
Novi član
*
Postova: 41



« Odgovor #3 : Studeni 19, 2008, 09:32:31 »

...Vrlo iscrpno objašnjeno i hvala na tome  Namigujem
...Ja imam pitanje...Moj sin ima 7 g i krenuo je u 1. razred, nakon mjesc dana škola je zatražila da obavim pretrage, radi adhd-a. Obavili smo pregled kod dj. psihijatra, EEG i psihološko testiranje i preporuka psihijatra je slijedeća...Da dijete polazi redovnu školu uz prilagođen program, dakle ne poseban. Uz individualni rad - asistenta do kraja godine. I tada ako je potrebno da ponavlja 1. razred, bolje sada nego kad dođe u više razrede. Terapiju medikamentima za sada ne preporučuje. Niti bi ja pristala na to...
...Što trebam učiniti, kome se javiti, kako se izboriti za to? Zanima me na što imam pravo, što škola smije, da li me mogu odbiti, i smiju li ako imam pravo na to...
...Unaprijed se zahvaljujem svima, na bilo kakvom komentaru ili iskustvu... Poljubac
« Zadnja izmjena: Prosinac 08, 2008, 06:20:43 Bubles » Evidentirano

...Najveći čovjek uvijek ostaje dijete...
beba
Član junior
**
Postova: 51


« Odgovor #4 : Studeni 20, 2008, 07:54:52 »

moj sin također ide u redovnu školu po prilagođenom programu   , u 1 razredu  učiteljica   je tražila  da ja budem sa njime na nastavi  ali stručni tim škole  je rekao ne  da nema potrebe  da se ona malo potrudi  jer bi na njega negativno utjecalo ,da ja sjedim u razredu   mislim da imate pravo tražit  asistenta  po pričama  nekih kažu da je to dobra ideja   ja je tad nisam iskoristila jer nisam znala da mogu  to tražit neznam zašto bi dijete ponavljalo razred  pa  program mu se mora prilagoditi  razgovarajte  sa ravnateljem i stručnim timom u školi  meni su puno pomogli nadam se da će  i  vama  ako su razumni  kao ovi kod mene  a  odbiti te nebi smjeli ako imaš rješenje o prilagođenom programu   sretno
Evidentirano
Bubles
Novi član
*
Postova: 41



« Odgovor #5 : Studeni 20, 2008, 10:13:40 »

...TNX na odgovoru  Smješko
...Ne znam što je kod vas stručni tim ali u ovoj školi nitko se nije susreo s adhd-om...Nemaju niti psihologa, ni defektologa...
...Riješenje nikakvo nemam osim nalaza, koje ću odnijeti njegovoj školskoj liječnici...valjda će mi ona znati reći više...uputiti me...
...Da li ja trebam sama tražiti ili čekati da to sve ide preko liječnice? Što je sad slijedeće? Pošto još nemam riješenje što mi preostaje? Što mogu učiniti? Osim svaki put kad odem po njega slušati kako je bio nemoguć...
...Jako bi voljela sudjelovati u nastavi kao asistent svom djetetu...samo nisam sigurna da će oni to prihvatiti...
...A što se tiče ponavljanja razreda i na to bi ja pristala ako bi imalo efekta...Ja sam bila prva koja je rekla da on nije emocionalno sazrio za školu i da ne treba krenuti u prvi razred...Krenuo je i vide se jako veliki pomaci i u poboljšanju govora, opsega riječnika, shvaćanja i razumjevanja...više nego u zadnje 2 godine i to mi ja drago...I taj napredak je najvećim djelom njegov i moj, jer sam ja ta koja efektivno radi svakodnevno bar 2 sata...Njegov najveći problem je nemir, nemogućnost da odsjedi 4 sata...
...Ma nekad sam na kraj pameti...ne znam što ni kako dalje...
« Zadnja izmjena: Prosinac 08, 2008, 06:23:07 Bubles » Evidentirano

...Najveći čovjek uvijek ostaje dijete...
anamarija
Član
***
Postova: 172


Zauvijek si odgovoran za svoju ružu


« Odgovor #6 : Studeni 20, 2008, 11:57:01 »

Bubles ja mislim da bi škola htjela Vas kao asistenta, jer dobiva tako besplatno nekoga ko će pomoći i nemaju nikakve odgovornosti. A asistent mora biti stručna osoba.
Školska liječnica mora biti ta koja će proslijediti te nalaze dalje, i trebate dobiti rješenje Centra za socijalnu skrb u kojem piše da mu treba asistent. Moje dijete ima rješenje za individualni pristup, i toga su se uglavnom do sada i držali. Ali nisam čula da je Centar ikada izvršio kontrolu kako i što se radi, nitko nas ni ne pita da li idemo kod defektologa, da li surađujemo sa školom....jer u rješenju piše da se u brigu o napretku djeteta moraju uključiti roditelji, škola sa svojim stručnim suradnicima i defektolog.
U svakom slučaju trebate dobiti rješenje, bez njega ne možete ni vi ni škola ništa.
Evidentirano

I nijedna odrasla osoba neće nikada razumjeti da je to toliko važno.
Bubles
Novi član
*
Postova: 41



« Odgovor #7 : Studeni 20, 2008, 09:09:36 »

...Hvala  Poljubac
...Svaka informacija ili nečije iskustvo mi pomaže i svaki dan saznam nešto novo i korisno...
...Zanima me ima li tko iskustva s individualiziranim radom, rad u dvoje-stručnjak i dijete ali da je umjesto stručnjaka, asistenta, roditelj koji je svakodnevno na nastavi Š?
Evidentirano

...Najveći čovjek uvijek ostaje dijete...
filip
Novi član
*
Postova: 35


što mogu kad sam takav!


« Odgovor #8 : Studeni 25, 2008, 06:29:25 »

Bubles!
Čini mi se da smo iz istog grada sa istim problemima. Ja sam u svojim postovima pisala o učiteljici koja mi dolazi kući i pomaže oko učenja, što je rezultiralo super moj sin je druga osoba, žvake mu uvelike pomažu kod nastave,(olovke čitave dva i pol tjedna) a sada čemo kod privatne doktorice na utvrđivanje ADHD-a, tako da se nadam da čemo od drugog polugodišta imati papire gdje če njemu biti omogučeno pisanje testova u miru jer on sve stiže sve zna samo kod testova, ako ga neko omete gotov je za cjeli sat, još jednom imamo prekrasnu učiteljicu koja je puna razumjevanja za njega Poljubac  Poljubac
Evidentirano

Filip & mama!
dolchevita
Novi član
*
Postova: 29


« Odgovor #9 : Prosinac 04, 2008, 10:14:22 »

možemo li znati koliko plaćate mj učiteljicu?mi imamo privatnu poduku engleskog...a mislim da ćemo sada i logopeda...
Evidentirano
mama97
Novi član
*
Postova: 13



« Odgovor #10 : Prosinac 21, 2008, 11:33:21 »

Imam sina od 11,5 godina kojemu je ADHD dijagnosticiran u 1. razredu. Sve je išlo na bolje do 4. razreda, prije 2 god. dobio je i malog brata, no sa početkom 5. razreda stanje se vratilo na sam početak, ako ne i gore. Ovaj kaos od učitelja, predmetne nastave i netolerancije rezultirao je ukorom već na 1. polugodištu -zbog neaktivnosti na satovima TZK. Sada smo dobili individualizirani pristup po redovnom programu, naravno mali je izvanredno inteligentan, samo ne uspijeva smiriti crve u guzi. Veliki problem je i agresija koju je pokazivao prema drugoj djeci, a sada i oni prema njemu. Razmisljamo i o promjeni skole jer mi smo u maloj podrucnoj skoli pa cemo vjerojatno probati u maticnoj skoli koje ja opremljena pedagogom, psihologom i logopedom, za razliku od nase. Sve je to velik stres pakad se jos doda i beba od 2 godine i posao u 2 smjene osjecam se kao artist koji balansira na zici. Pravog recepta nema, treba dobro upregnuti zivce. Kad me pritisne do pucanja, pomaze mi da se maknem na 5 min. ako je moguce i u miru zapalim cigaretu (znam da je nezdravo ali za mene je kao apaurin). Nadam se da ce biti nekakvih rezultata od toga prilagodenog pristupa.
Evidentirano
nicks
Administrator
Član junior
*****
Postova: 102



« Odgovor #11 : Ožujak 18, 2011, 07:29:25 »

Uvijek čujemo probleme o provođenju individualiziranog pristupa, pogotovo u višim razredima osnovne škole, a očito i dječja pravobraniteljica ima dosta prigovora. Evo dio iz njenog naputka

"pozivamo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa da u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje učine više na edukaciji i senzibilizaciji učitelja i profesora za prava i potrebe djece s teškoćama, s obzirom da se velik broj prigovora Uredu pravobraniteljice za djecu odnose na nerazumijevanje i neprihvaćanju te djece od strane pojedinih učitelja te o neprimjenjivanju individualiziranog pristupa."
 Namigujem

http://www.dijete.hr/hr/preporuke-pravobraniteljice-mainmenu-81/odgoj-i-obrazovanje-mainmenu-88.html
Evidentirano
 Str: [1] Ispis 
« natrag naprijed »
Skoči na:  


Prijavite se korisničkim imenom, lozinkom i duljinom prijave

Pokreće MySQL Pokreće PHP Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2006-2007, Simple Machines Valjani XHTML 1.0! Valjani CSS!